Rijnsburgerweg 625 jaar in vogelvlucht

Oorkonde

Scout, scepene ende rade der stede van Leyden doen cond allen luden, zo begint de oorkonde van Graaf Albrecht van Beieren op 12 juli 1395 voor de bouw van de Poelbrug over de nieuwe weg van Leiden tot aan de geestgronden voorbij Oegstgeest. In 1420 is de weg een belangrijke invalsweg voor het eerste Beleg van Leiden onder leiding van Jan van Beieren.

De weg groeit snel in belang als de vijftig nonnen van het klooster te Marienpoel (nu: studentenflats Flanorpad) begin 15de eeuwe het eerste onderhoudscontract van de weg verwierven. Tijdens het beleg van Leiden in 1574 vechten Leidenaren en Spanjaarden op deze brug herhaaldelijk om het bezit van de hier gelegen Poelschans, een houten verdedigingswerk. Uit dat jaar dateert het barre verhaal van de stad ontvluchte vrouwen en kinderen (‘glippers’). De Spanjaarden stuurden hen vanaf dezelfde Poelschans zonder pardon halfnaakt terug naar de stad. Het gebied fungeert met zijn kooltuinen als voedselkamer voor de stad.

Wandelparadijs
In het begin van de 19de eeuw geldt de Rijnsburgerweg als ‘een der voornaamste avenuen deser stad’, die toen nog op Oegstgeester grondgebied lag. Voor wandelaars die de benauwde Leidse binnenstad willen ontsnappen is de lommerrijke weg een vast onderdeel van hun rondje Endegeest.

In 1894 verschijnen de eerste woonhuizen ontworpen door H.J. Jesse die als architect een groot stempel op de omgeving drukt en zelf in De Keet op nr. 35 woont.  In 1896 gaat het gebied tot aan de Poelwetering over in Leidse handen en hetzelfde gebeurt in 1920 met de het gebied tot aan de Warmonderweg. Uit die periode dateren talrijke monumentale panden in verschillende bouwstijlen, die de Rijnsburgerweg haar unieke karakter geven.

Verkeersader
Vanaf 1924 wijkt het talrijke groen voor een wegverbreding van 7 naar 21 meter met een dubbele trambaan en fietspaden. De discussie haalde in 1926 de pagina’s van ANWB’s Kampioen.  De verkeersdrukte blijft toenemen met als belangrijke bottleneck het gelijkvloerse spoor, waar gesloten spoorbomen 6 uur per dag zorgen voor opstoppingen. Die verdwijnen met de aanleg van het spoorviaduct in 1955, waardoor de Rijnsburgerweg na eeuwen niet meer rechtstreeks in het verlengde van de Steenstraat en Stationsweg ligt. In de jaren ’70 voorkomen bewoners dat het gedeelte tussen Posthofrotonde en Warmonderweg ook tot een vierbaansweg wordt verbreed. Sinds 2000 is de Rijnsburgerweg over de hele lengte weer een tweebaansweg en een doorgaande provinciale fietsroute.

In 2017 weten bewoners de komst van een busstation in het monumentale Terweepark te verijdelen. Dankzij een bewonersinitiatief komt op die plek het monument Hoog Sammy ter herinnering aan de Leidse jaren van Ramses Shaffy, die daar opgroeide bij de familie Snellen.

Item in bewerking.

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen